![]() |
| Bandar purba..800 tahun dah usianya |
Last day di Lijiang.Hari ni kami akan berpindah ke Kunming pula.Seperti Dali & Lijiang,kami akan stay di Kunming 2 malam jugak..pas tu baru fly back to Malaysia.
Seperti biasa abah akan ronda-ronda waktu pagi.
![]() |
| Morning view di beranda hotel |
![]() |
| Sleeping ancient town |
![]() |
| Lijiang dengan pesona yang tersendiri.Dibina sejak zaman Dinasti Song Selatan & diiktiraf sebagai tapak warisan dunia UNESCO. |
Salah satu spot yang kami tak sempat pergi semalam ialah Lion Hill.Pagi ni abah lalu kawasan ni..malangnya entrance gate hanya dibuka jam 9 pagi.Apa-apa pun,dari sini tetap boleh view Jade Dragon Snow Mountain..
![]() |
| Snow capped JDSM dengan view Lijiang Old Town di bawahnya |
Tiba masa untuk kami check out dari Yishan Yiju Inn..alhamdulillah cuaca tak hujan pagi ni.
![]() |
| As usual,porter akan tolak luggage guna cart...kami follow dari belakang |
Kami book Didi ke Lijiang Railway Station..kami terpaksa cancel 2-3 bookings sebab tersilap pilih pick up points.Atas masalah teknikal,ter set pick up points kat old town semalam..Last-last kami book taxi je (tapi still via Didi app).
Taxi yang datang saiz Sedan je.Kat boot ada plak barang si drebar..memang tak muatlah luggage kami.Pintu boot tak boleh tutup,so drebarnya (perempuan) ikat pakai tali je.
Kat pertengahan jalan,dia stop untuk check selamat ke tak beg-beg kami.Manalah tau,ada yang dah tersadai atas jalan..Sayang..lupa pulak nak snap moment yang kelakar ni.😆
![]() |
| Ok je guna taxi,tak kena scam macam kat Guangzhou hari tu.Kalau book taxi via Didi,insya Allah selamat..mileage & harga tambang properly displayed kat dashboard |
Alhamdulillah tak jammed..selamat tiba di Lijiang Railway Station ahead of departure time.
![]() |
| Lijiang Railway Station..weather nyaman hari ni 21°C |
Boarding gate kat first floor...kat ground floor,bertentangan dengan elevator ada kedai dengan signboard hijau..Yunnan Small Grain Coffee.
![]() |
| Kami jumpa snacks halal - kacang hijau dan instant cup noodle dengan logo Qingzhēn |
![]() |
| Sedap cup noodle nya |
![]() |
| Anak-anak siap dah pre order Chagee sebelum sampai ke railway station.. so,tak perlu queue lama |
Dalam train memang ada kemudahan air panas..as we've mentioned earlier..makan cup noodle kat airport,railway station..dalam plane,train or mana-mana....adalah culture masyarakat locals.So,bolehla standby cup noodle.
![]() |
| Lijiang to Kunming 510 km..4 hours plus ride |
Sampai di Kunming Railway Station..ada elevator dan tangga untuk turun ke ground floor.
![]() |
| Elevator agak cramped sebab ramai |
![]() |
| Hari yang paling panas di Yunnan ..25°C |
Kami book The Mixc-Yueju Designer Loft Homestay,Kunming.Lokasi sangat strategik..bersebelahan dengan The Mixc,shopping mall yang besar.
Dari Kunming Railway station cuma 2.4 km..stesen metro Chajie cuma 650 meter dari hotel (senang nak ke mana-mana,kalau tak nak naik Didi lah)
![]() |
| Konsep loft..anak-anak tidur kat loteng,mama dan abah kat bawah.Ada living area di bawah |
![]() |
| Ada kemudahan washing machine & dryer dan smart toilet jugak |
Petangnya kami naik Didi ke Shuncheng Street,atau dikenali juga sebagai Muslim Street.
![]() |
| Jumpa stall jual roti daging.Signage dalam Bahasa Melayu.. Roti Lapis Daging Lembu dengan bawang putih 👌 |
Di kiri kanan jalan...semua restoren Muslim milik masyarakat Hui.
![]() |
| Goreng-goreng..bakar-bakar..style nasi campur pun ada |
Kami pilih untuk makan kat kedai ni..
![]() |
| Katanya kegemaran pelancong Malaysia..jom try |
![]() |
| Nasi goreng,beef noodle,sate kambing & potatos |
![]() |
| Beef fried rice dia..the killer! |
Ada beberapa kedai runcit menjual snacks halal.
![]() |
| Banyak rupanya snacks halal..instant noodle pun banyak choice |
![]() |
| Kedai jual teh,kopi..sabun,cakes..sesuai sangat jadikan oleh-oleh |
Tak lengkap kalau datang sini..tak singgah solat di Masjid Shuncheng.
Masjid yang berusia 601 tahun,dibina pada 1425 ketika Dinasti Ming.
Selesai solat dan merewang kat kawasan sekitar,kami pulang ke hotel.
![]() |
| Our girls..the navigators |
End of the day..lagi 2 hari sebelum balik Malaysia.































No comments:
Post a Comment