Showing posts with label TURKEY. Show all posts
Showing posts with label TURKEY. Show all posts

Thursday, 10 September 2015

Day 8-Last day Turkey 2013-Istanbul

Last day in Istanbul.Perasaan berbaur happy dan sayu.Happy sebab nak kembali ke tanahair tercinta setelah 10 hari berpetualang di negara asing...Sayu sebab nak tinggalkan seribu kenangan di Turki.Ntah bila boleh datang lagi,ye?

A CRUISE FROM ASIAN PART OF ISTANBUL TO EUROPEAN PART
OF ISTANBUL...best best best!

YA hari ni,kami akan naik cruise.This is an optional tour,tak termasuk dalam pakej tour kami.
Kami telah memilih Bosphorus Cruise ni memandangkan harganya yang lebih murah berbanding naik hot air balloon (Yup,hot air ballon costs USD200 per pax...Cruise costs USD60 for adult & USD 30 for kid).Plz don't convert ye?You have to compare apples to apples...


Nice weather..
Getting on the boat..teruja la tew!
Meet the bartender.....who serve us apple tea..
Nice warm apple tea...wherever you go in Turkey
Bersama Dr Faiz..


Spacious...walk about in a boat
It started to drizzle at this time...
It's raining now..
View sepanjang pelayaran.. 




Pelayaran tamat...muka happy..mission accomplished!







Ok....selamat tinggal...Istanbul Aku Datang..

Malaysia...Aku balik dah!


~bythewife~




day 7 Turkey 2013- Bolu->back to Istanbul


Selesai 1 pusingan tour Turki...kami kembali semula ke Istanbul.Yes,Istanbul ...Aku Datang.Lagi!

Selepas check out dari Koru Otel,Bolu...kami menuju semula ke Istanbul.Sedih,kerana percutian kami telah sampai ke penghujung.

On the way,kami singgah melawat beberapa tempat seperti Ayyub Al-Ansari New Mosque dan Sulfymaniye Mosque.Gambar-gambar maybe dah misplaced somewhere.Sorry..

Unfogettable experience kat masjid ni...jam tangan anak perempuan kami telah dicopet oleh penyeluk saku di sekitar kawasan masjid.Kejadian berlaku tanpa disedari..sepantas kilat,antara tempat wudhu' (tempat wudhu' perempuan biasanya di luar masjid,underground level) dan ruang solat wanita.Kesian anak kami tu..jam hadiah harijadi yang baru pakai seminggu...

Acara seterusnya ..shopping di Grand Bazaar & Spice Bazaaar...



Entrance Grand Bazaar

Rata-rata pekedai..sangat friendly

Gadis remaja membelek shawl..apa lagi?

Happy bro ni...bisnes banyak masyukk..




Penat bershopping...isi perut pulak..apa lagi?Kebab keboom..

Serius je mula-mula



Wah..gumbira akhirnya!




Habis bershopping...pulang semula ke hotel untuk merehatkan diri...

Esok,last day in Turki..


~bythewife~

DAY 6 TURKEY 2013 Cappadocia->Ankara->Bolu

2 malam bermalam di Cappadocia ...the next move to Ankara.Ankara adalah ibu negara Turki,Walau bagaimanapun kota terpenting dan terbesar adalah Istanbul.

Perjalanan dari Cappadocia ke Ankara mengambil masa 3 1/2 jam.View sangat memukau sepanjang perjalanan..




Pristine view



Tiba di bandar Ankara,dapat dirasakan aura presiden pertama Turki Kemal Atatürk
,yang digelar juga Bapa Pemodenan Turki. Juga terkenal sebagai bapa sekularisme Turki yang  memusnahkan institusi khalifah Islam.Boleh google kalau nak berkenalan lanjut..





Beli nombor ekor?





Setibanya di Ankara..jom ke Atatürk Mausoleum.Di sini terletaknya makam Mustafa Kemal Ataturk (1880M-1938M). Memang besar kawasannya..


Guard akan masuk dalam box kaca for less than 5 mins to warm himself..then keluar bertugas..respect!

Indeed..an exaggerated way to remember a stateman!

Mula2 ingatkan patung...sikit pun tak bergerak..amidst the coldness




Destinasi seterusnya...Anatolian Civilisation Museum





This museum has a display of ancient artifacts, up to a million years old..kagum!



Sempat singgah di R & R...sebelum tiba di Bolu.Di Bolu,kami menginap di Hotel Koru (a small cottage located somewhere near the woods, and outskirt..Kami tak dapat enjoy the surrounding area kerana salji yang tebal..


Food hotel was so-so.By this time,kids already missed home food.




But the room was spacious...and comfy..(takde gambar room)


Paling tak dilupa...main snowball fight here...Mak budak bapak budak...semua dah jadi budak-budak!





Go nite-nite now.Everybody just had so much fun today..

Esok,apa cerita pulak?


~bythewife~