Friday 2 September 2022

SABAH TRIP 2022- DAY 4 & LAST DAY - KOTA KINABALU

Sunbear at Lok Kawi Wildlife Park

Alhamdulillah,masuk 4 hari kami kat Sabah..segalanya mudah & lancar.

Jam 7,kami ke Restoran Bismillah di Likas dulu untuk breakfast.

Kami memang plan nak gi island hopping pada hari ke 4,memang reserve itinerary ni untuk hari terakhir sebab keesokan harinya kami dah nak berangkat pulang ke Semenanjung.Kononnya ,tak nak gi snorkelling awal-awal..nanti muka sunburned ,kurang helok nak berjalan-jalan.

Malangnya,dari semalam weather forecast meramalkan Sabah akan hujan sepanjang hari dan beberapa tempat (bukan Kota Kinabalu) akan mengalami banjir.

So,kami contact operator island hopping di Jesselton Jetty (sebelah hotel).Diorang bagi tau island hopping ditangguh sehingga cuaca kembali  baik.Buat masa tu,isyarat bendara merah di laut masih dinaikkan.Hujan non stop..langit pun gloomy je!

View Jesselton Jetty dari hotel

Kemudian kami searched for 'indoor activities' to do in Sabah /KK...emm,tak banyak lah..melainkan kalau nak melawat muzium,galeri seni atau ke shopping mall!

Menjelang 9.30 pagi,hujan berhenti..tapi island hopping masih tak dibenarkan.Jadi,kami tukar plan - kita gi Lok Kawi Wildlife Park yang terletak 17 km dari KK.Pemanduan mengambil masa lebih kurang 30 minit.

Ramai juga pengunjung ke park ni..especially budak-budak sekolah.Maklumlah..hari Sabtu..hujung minggu

Entrance fee cuma RM10,sangat-sangat berbaloi harga tiket..Lok Kawi Wildlife Park lagi happening kalau nak dibandingkan dengan zoo-zoo di Semenanjung yang kami penah gi.

Binatang-binatang kat dalam tu nampak sangat terjaga..kalau nak dibandingkan dengan binatang-binatang zoo di Semenanjung yang nampak macam kurang nutrisi ,terutamanya post pandemik ni.

Rusa berbintik

Sunbear

Orang Utan ni pemalu..

Animal show - very entertaining.Rupanya tu lah first performance selepas ditutup selama 2 tahun akibat pandemik.Alhamdulillah,rezeki kami

Binturong (bearcat) that stole the show

Kemuncak adventure...bila dapat up close & personal with proboscis monkey,the odd,long nosed monkey!

Jam 12.30 tengahari kami selesai touring animal park ni

Mission accomplished

& then we drove back ke KK.Kami order McD drive in je..pas tu bawak balik ke hotel untuk lunch.

Sepanjang petang kami cuma lepak-lepak & rest kat hotel je.

Malamnya,kami dinner kat Restoren Terapung Kampung Nelayan..tebus balik kekecewaan makan seafood kat Todak Waterfront malam sebelumnya.

Alhamdulillah,kenyang & puas hati..walaupon agak pricey.

Keesokan harinya..kami flew back to KLIA..penerbangan jam 11.50 tengahari..yeay!

Subuh terakhir di KK - Masjid Terapung Likas

Tamat kisah cuti-cuti Sabah..jumpa lagi kalau ada kesempatan.