Friday 19 August 2022

SABAH TRIP 2022- DAY 1 - KOTA KINABALU TO KARAMBUNAI

Evening at Borneo Beach Villa,Karambunai

Assalamualaikum

Alhamdulillah,kami baru pulang dari bercuti di Kota Kinabalu,Sabah selama 5 hari.Kami pergi 4 beranak saja this time,bersama anak sulong & anak # 3.Trip kami ni maybe merupakan trip percutian keluarga yang terakhir bersama anak sulong sebelum dia masuk ke alam pekerjaan.

Awalnya,kami actually dah book flight ke Surabaya - konon nak bercuti ke Bromo-Surabaya.Apa kan daya...last2 minute AA buat hal..it had rescheduled,postponed & eventually cancelled our flight & forced us to change our destination.!Malas nak start & plan for other overseas trip...so,kami decided to settle for Sabah..still dalam Malaysia,but over the seas..ha ha..

We boarded at 5.40 am - at wee hours.Touched down at Kota Kinabalu Airport jam 8.45 pagi.Tunggu kat airport dalam sejam sebelum dapat kereta sewa.Jam 10 pagi - baru lah dapat kereta yang kami booked - Nissan Almera

Disebabkan kami sampai KK awal pagi,jadi untuk hari pertama ni kita plan stay jauh dari KK.Kami booked penginapan di Karambunai.

Sebelum tu,kita stop breakfast di The Warung,Kepayan yang terletak 2.2km je dari KK airport.

Kemudian kita singgah jap kat Masjid Bandaraya Kota Kinabalu yang juga dikenali sebagai Masjid Terapung Likas.

Dari Masjid Likas,kami set kan perjalanan ke Tuaran,nak pergi tengok Jambatan Tamparuli.Jarak perjalanan pekan Tamparuli dari Kota Kinabalu adalah sejauh 36km.

Jambatan Gantung Tamparuli

Jambatan Tamparuli bukanlah jambatan gantung yang biasa kita lihat.Jambatan Tamparuli sebenar adalah jambatan konkrit yang berada di bawah Jambatan Gantung Tamparuli.

Jambatan Tamparuli yg sebenarnya

Jambatan gantung terpanjang di Sabah

Sikit trivia..Jambatan Lama Tamparuli telah dibina pada tahun 1930an oleh jurutera British,tapi selalu rosak akibat banjir.Penduduk tempatan percaya bahawa roh sungai atau Tambuakar marah dengan pembinaan jambatan tersebut.Seorang gadis tempatan yang cantik bernama Solungkoi dimasukkan dalam sebuah tajau dan ditanam hidup-hidup di bawah tiang pertama jambatan.

Ada sekumpulan anak-anak muda buat persembahan di kaki jambatan gantung tu..

Dari Tamparuli,kami melalui pekan Tuaran & akhirnya tiba di Karambunai.Kami booked accomodation di Borneo Beach Villa,Karambunai.

Bilik kami terletak di apartment belakang ni

Swimming pool dengan view private beach

Living room extending to kitchenette area

Ada fridge yg besar,hot plate,microwave oven,toaster & kettle.Cooking utensils semuanya complete

Master bedroom

Attached bathroom - luas dgn bath tub & hot shower

Bilik kedua

Setiap unit ada balkoni sendiri

Petang & malamnya kami hanya habiskan masa..menikmati sunset view di private beach hotel

Sungguh tenang & mendamaikan

Tak keluar ke pekan untuk jalan-jalan atau makan-makan sebab kepenatan - long hours drive.Malam tapau KFC via Grab je & makan di hotel.

End of Day 1.Kepenatan...