Sunday 17 February 2019

DAY 2 - Up Close & Personal With Pak Belalai & Si Leher Jinjang

Mae Taeng Elephant Camp

Karen Long Neck Village

Hari ke -2 lawatan..

Selesai breakfast di hotel,kami bergerak ke destinasi lawatan hari ni...iaitu ke Mae Taeng Elephant Camp & Karen Long Neck Village...sejauh 54 km dari hotel.Perjalanan mengambil masa 1 jam lebih.

These 2 are must-see-attractions in Chiang Mai.We were quite skeptical initially...as most animal & human activists are actively campaigning against the trips to such places.They strongly believe that elephants are tortured during the training process...and Karen tribal people are exhibited in a place like 'human zoo.'
Jadi kami putuskan untuk melihat sendiri..

Mae Taeng Elephant Camp

Opening Hours:   Daily 8:00 AM–5:00PM

Kami tak pasti berapa entrance fee,memandangkan semuanya diuruskan oleh travel guide...tiada info berkenaan harga tiket pada website rasmi.Yang kami tau..tiket yang kami bayar dah termasuk untuk elephant show,elephant ride,oxen cart ride dan buffet lunch.

Makanan gajah

Elephant show

Belajar anatomi gajah

Main muzik

It takes 4 months for elephant to learn how to paint
Hasil lukisan yang dijual

Elephant backriding tu...dari elephant camp ke Karen Village (bersebelahan kem)..melalui jalan dalam hutan.Kami tak naik gajah...rasa kesian pulak tengok gajah-gajah tu membawa penumpang atas bakul yang diikat..to and fro,non-stop.
From readings...we came to know that elephat's spine is not meant for backriding.

Cuma ada 2 pilihan ke Karen Village...naik gajah atau naik kereta lembu.Dek kerana kesian kat gajah..kami terpaksa pilih kereta lembu.

Bila naik..kesian pulak dengan lembu yang dipukul...dari apa yang kami faham (sebab pemacu kereta lembu tak pandai berbahasa Inggeris)...lembu yang membawa kami perlu dipukul,kerana ia tak bergerak lurus & cenderung untuk bergerak ke tepi jalan(masuk longkang).Ntahlah ...wallahu alam.

Berulang kali kami mintak pemacu kereta lembu supaya berhenti memukul lembu tu

lembu-lembu lain..steady jer tak kena pukul

Karen Long Neck Tribal Village

Puak orang asal Karen atau unofficially di panggil long neck tribe datang dari Burma.

Mereka melarikan diri ke Thailand untuk meloloskan diri dari peperangan dan keganasan di tanah air mereka.

Sangat mahir menenun..

Hasil tenunan.

Kanak-kanak seawal usia 5 tahun dipakaikan gelang pada leher

Bukan hanya di leher..

Buffet lunch

Dari Karen Village,kami diangkut oleh Hilux truck balik ke elephant camp.Laaa..ada truck rupanya.Tapi,takde service Hilux yang membawa pelancong dari camp ke Karen Village..memang ada 2 option jer..naik gajah atau kereta lembu..

Selepas tu,kami dibawa untuk menikmati buffet lunch...kat sebelah elephant show tu jer.As we mentioned earlier,lunch ni dah termasuk dalam pakej.

The premise is halal,certified by Thailand's Central Islamic Council

Sedap mee ni ...walaupun rencah hanya sayur-sayuran

Sedap sangat popia ni..

Usai lunch,kami solat di musolla elephant camp tu..

Surau unisex

One thing yang kami suka about Chiang Mai / Chiang Rai ni..walau pun di sini penduduk muslimnya minoriti..mana-mana restaurant atau kedai makan (walau sekecil mana pun) yang kami singgah..ada menyediakan ruang solat...dan telekung yang disediakan semuanya bersih dan tak berbau kepam!(sounds familiar kan?)

Kami pulang semula ke city untuk city tour &lawatan 'wajib'.Ni lah yang tak bestnya bila guna khidmat agent..terpaksa akur bila dibawa ke tempat-tempat wajib ni.Kedai handicraft,barangan kulit,kain sutera,barangan logam,jade,makanan / ubat berasaskan madu....dan sebagainya.Macam kat China jugak lah..

Antaranya...perusahaan kain sutera..

Pembuatan payung kertas di Bor Sang Umbrella Village

Nasib baiklah,kami cuma bertiga...so,memang singgah fast and furious jer...langsung tak beli apa-apa..just to tick the list.Zainab,our tour guide okey jer

Hari ni kami dinner awal di Le Spice Indian Thai Restaurant (700 meter dari hotel kami je)

Ayam Tandoori etc

Tomyam-menu wajib

Malam keluar lagi..meround ke night bazaar..diakhiri dengan supper di Prikthai (restoren Muslim di Halal Street)..2 minit berjalan kaki dari hotel.

Esok kami akan ke Chiang Rai city pula..dan bermalam di sana.so,.tidur awal malam ni..esok long journey..