Sunday 10 February 2019

DAY 1- Mabuk Bunga di Royal Flora Rajapruek & Dinner Khantoke Yang Aroi Mak Mak!

Royal Flora Rajapruek

Alhamdulillah..penerbangan KL-Chiang Mai berjalan lancar dengan cuaca yang tenang.Kami selamat mendarat di Chiang Mai International Airport jam 8.45 pagi (local time).Cuaca agak nyaman 18 degree.

Urusan pemeriksaan kastam berjalan dengan baik dan cepat.Kami cuma bawa 1 luggage besar dan 3 carry-on-board luggages.

Oh ya ,untuk trip kali ini,kami menggunakan local tour agent,dan bukannya travel agensi dari Malaysia.Sebenarnya,agak lama juga kami tidak menggunakan khidmat travel agents.Last was the trip to Turkey..in 2013.Lepas tu kami DIY je.

Local agent ni namanya Sukree,berketurunan Pattani-fasih berbahasa Melayu.Kami dapat recommendation dari kawan yang dah beberapa kali ke Chiang Mai.Nanti kami share particulars agensi ni at the end of entry.

Kami seterusnya dibawa ke local stall ini..

Kami sebenarnya masih kenyang,..sebab dah makan atas flight..tapi tak sampai hati nak menolak pelawaan Sukree untuk merasa masakan pagi tempatan.

Typical breakfast

Masak pulut kuning stail Siam

Complimentary pengat pisang

ROYAL FLORA RAJAPRUEK

Opening Hours:   Daily 8:00 AM–6:00PM
Entrance fee:        Local;Adult 100 Baht – Children 50 Baht
                               Foreigner;Adult 200 Baht – Children 100 Baht

Destinasi pertama kami adalah taman bunga seluas 80 hektar yang diberi nama Royal Flora Rajapruek.Rajapruek adalah nama bunga kebangsaan Thailand. Taman ni terletak hanya 8 km dari Chiang Mai International Airport, bersebelahan dengan Chiang Mai Night Safari Zoo.

International Garden - showcases innovative landscaping as well as horticultural highlights from countries around the world..such as..

Korea

Laos

Netherlands
(Psst..amik feel sarung kasut tu dulu...kot2 ada rezeki sampai ke Amsterdam!)

Japan (kengkonon  Arashiyama bamboo tu..)
Garden Malaysia,Indonesia...& lain-lain pun ada..malas pulak nak ambil gambar!

Ho Kham Royal Pavillion-menonjolkan senibina tradisional kerajaan Lanna iaitu empayar yang memerintah Thailand Utara pada kurun 13 sehingga 18.

Ho Kham Royal Pavillion

Free tram ride

LUNCH DI TAKAWA HALAL CUISINE

Opening Hours:   Daily 9:00 AM–9;30 PM

Terletak hanya 7 km dari Chiang Mai International Airport

Sukree the tourist guide

Owner kedai ni Maria (tudung coklat),anak kepada imam...sangat friendly & attentive

Restaurant ni ada indoor (fully airconded) & outdoor seatings.Very homely ambience,,.bersih,tersusun & classy dengan dinding kaca.Menu-traditional Thai & western.

CHECK IN - RATANA HOTEL

Hotel yang sederhana,equipped with basic facilities dan bersih

Lokasi strategik- 5 minit berjalan kaki ke night bazaar.Berdekatan dengan Halal Street,Hilal Town di mana terletaknya Masjid Hidayatul Islam Baan Haw dan restoren-restoren muslim.Senang nak dapatkan makanan halal.

Drawback- hotel takde lift...nasib baik dapat bilik 1st floor!

HMONG TRIBAL VILLAGE,DOI PUI

Selepas solat dan rest seadanya,jam 3 petang kami bertolak ke Doi Pui untuk melawat perkampungan suku kaum Hmong.
Hmong berasal dari kawasan pergunungan di China,Vietnam,Laos dan Thailand.Mereka juga adalah salah satu dari subgroup etnik Miao di Selatan China.

'Doi' bermaksud gunung..jalan menuju ke puncak gunung agak merbahaya dan berliku-liku.

Banyak juga kami nampak mat-mat saleh berbasikal menaiki Doi Pui...

song thaew atau red truck yang berfungsi sebagai kereta sewa

Di Doi Pui inilah terletaknya,Wat Phra That Doi Suthep,salah satu temple yang terpenting di Thailand.Temple ni tak termasuk dalam itinerary lawatan kami.

Temperature di Doi Pui masa tu- 20 degree celcius..emm..nyaman

Untuk sampai ke perkampungan suku kaum Hmong,kita perlu mendaki tangga-tangga batu yang curam dan berliku,melintasi kedai-kedai mereka.
Rasa nak bawak balik jer budak Hmong ni..

Sampai di puncak..ada 1 cafe yang menjual cofee,cakes and toasts.

Iced latte & chocolate butter toast

View dari coffe shop

MUSLIM KHANTOKE DINNER

Highlight of the day...aroi mak mak = sooo delicious = sedap gilerrrr!

Sebenarnya ada beberapa restaurants yang serve khantoke dinner.Kena tanya guide lokasi muslim Khantoke ni

Makan bersila / bersimpuh atas lantai papan

Khantoke asalnya adalah dulang rotan used for serving-cum-dinner table with 7 dishes on top of it

Kalau khantoke keluarga di raja kecil dan comel saja...

Ni khantoke rakyat jelata..hu hu

Sea food & herba goreng tepung

Yg bestnya,sambil menjamu selera..kita dihiburkan dengan persembahan tarian tradisional Thai.Ada narration in English..tapi halfway,hilang fokus sebab mengadap makanan.

NIGHT BAZAAR

Selepas selesai makan malam,kami pulang ke hotel untuk solat dan menyegarkan badan.Lepas tu,kami berjalan kaki ke night bazaar yang berhampiran..Kalare Night Bazaar,5 min dari hotel kami.

Lady boys uolls!

Balik dari round-round pasar malam...rebah di katil setelah seharian berjalan.