Monday 9 March 2020

DAY 4 BALI & LAST DAY - BARONG DANCE,WATERBLOW & KUTA BEACH

Waterblow @ Nusa Dua

Akhirnya sampai ke penghujung cerita Bali..

Hari ke 4..kami cuma jalan-jalan dekat Kuta jer.Hari ni nak gi tengok Barong Dance.We were not able to witness Kecak Dance on day 1 due to heavy rain.So...eloklah kita try tengok Barong dance pulak to experience diorang punya culture.

Barong Dance at Sari Wisata Budaya

Tarian Barong ni menceritakan pertarungan antara kebajikan (Dharma) menentang kebathilan (Adharma)

Hero yg tak berapa kacak..

Barong,watak utama dalam cerita mitos Pra Hindu ni..adalah seekor binatang purbakala berkaki empat....menentang Rangda,(watak antagonis)...iaitu perempuan menakutkan yang mempunyai 2 taring besar

Ada cameo..

Watak komedi pon ada..

Setiap pengunjung yang menyaksikan tarian ini akan diberikan sekeping kertas menceritakan keseluruhan dramatari yang dipersembahkan..sangat complicated and fenin nak baca!

Kertas yang diedarkan dibuat dalam pelbagai bahasa..English,Chinese,Japanese,Korean etc.Kami dapat versi Indonesia...harder to understand compared to English version.

Overall,the show is not wow,but oklah!Seeloknya,ada English narration..

Peminat-peminat nak selfie..kami tak joinlah
Tengah-tengah show...dia datang dan duduk sebelah..ok2,kita selpi sket!

Shopping souvenirs at Krishna,Kuta

Pas tu kami singgah untuk membeli sedikit oleh-oleh untuk dibawa pulang.

Waterblow at Nusa Dua

Waktu kami sampai kat Nusa Dua ni..matahari terik atas kepala.Ikutkan hati..macam malas pulak nak berpanas-panas kat pantai.Tapi,takpela..we just checked out what this place has to offer.

Dari kawasan parkir,kita akan masuk ke Kompleks Indonesian Tourism Development (ITDC) - a gorgeous open space with plenty of green grass and tropical vibe.

Waterblow ni terjadi...bila ombak besar dan kuat menghempas ke tebing-tebing batu karang.So,kena pegi masa air pasang...low tide means little or NO waterblow.

Kawasan Nusa Dua ni merupakan kawasan perumahan /pelancongan elit...untuk orang have-have.Banyak 5 star hotels kat sini..tu yang nampak ramai bule (Indo word for foreigners).

Heaven for surfers

Bersepeda ...tengah-tengahari buta

Kena menapak sikit untuk ke kawasan waterblow...scenary is awesome..reminds us of Australia!

Dah ada few people

The deck facing Indian Ocean

Selepas memerhati beberapa minit...kami akhirnya dapat 'menangkap' rhythm ombak...& predict for the oncoming water blow!

Satu...

Dua..

Tiga...

Deburrrrr!

Ok..dah settled..jom lunch

Lunch at Warung Mak Jo

Ikutkan plan asal,Munir nak bawak kami lunch kat Bakul Kauman,rupa-rupanya restoren tu tutup sementara sebab renovation.Alternatively,kitorang gi ke Warung Mak Jo.

Halal..restoren fully aircond

Ayam Rica-rica- sedap

Begedil jagung-pon sedap

This eatery offers a lot of different dishes from Easterns to Westerns.

Solat di Masjid Al Fattah,Taman Griya,Jimbaran

Bahagian lelaki..tingkat atas
Bahagian wanita di belakang jemaah lelaki

Sunset at Kuta Beach

Pas tu,kami pegi ke Kuta Beach..Denpasar adalah ibu negeri Bali tapi Kuta adalah 'jantung' Bali.Memang sangat happening kat pantai ni..

Siap bawak pet lagi jenjalan..

Bestnya bersurfing!

Me...depan HRC,vs..

...Sang tupai with HRC in the background

Tapi,disebabkan sangat meriah dan crowded..tak ada tempat duduk untuk kami beristirehat dan menjamu mata di Pantai Kuta.So,kami berjalan ke Beachwalk Mall shopping mall berdekatan.Kononnya nak minum-minum atau menikmati kudapan ringan..tapi takde restoren yang halal pulak dalam tu.

Ada transformer plak depan Beachmall

Nak bergambar,kena bayar

Ingat nak nonton filem di bioskop (panggung wayang)....adoiii,tiket dia mahal nak mam*** !Rs135k per pax..memang bioskop mewah rupanya.Agaknya,tengok wayang sambil baring atas katil kot?he he..

Sudahnya,kami gi ke McD yang terletak within walking distance from Beachwalk Mall...untuk minum petang.

Menjelang senja...sementara menunggu sunset..

Dinner at Malioboro Restaurant

Trip hari ni diakhiri dengan masakan dari Yogjakarta..menu special adalah ayam tulang lunak (rangup sampai boleh makan tulangnya!)

Sudah kenyang..kami pulang ke hotel untuk solat dan tidur

Last day

Percutian sampai ke penghujungnya.Free and easy on the last day

We checked out & headed to airport.Departed from Bali ..dengan rasa gembira dan syukur sangat kerana percutian berjalan lancar...dan dijauhkan dari kesusahan.Alhamdulillah