Friday 13 July 2018

SANTAI SYAWAL 1439H - THE ACACIA RETREAT,BENTONG




Sambungan dari sini

Selesai mandi-manda di Chamang Waterfall & lunch di Lemang To'ki,kami menuju ke Acacia Retreat,Bentong...penginapan kedua untuk trip Santai  Syawal.Acacia Retreat ni cuma 6 km dari Lemang To'ki (Karak) dan 35 km dari Happy Paradise Janda Baik.

Kami book tempat ni berdasarkan banyak reviews (more than 100s and counting..) dari orang ramai.Ada macam-macam reviews..ada yang baik dan ada yang buruk.Jadi,kami datang untuk experience sendiri keadaan tempat ni..

Acacia Retreat ni terletak betul-betul di tepi tepi Karak Highway.Signage visible dan jelas dari tepi jalan...tapi kena attentive lah masa driving.Kalau terlajak,kena buat U-turn  pulak..

The signange

First impression...bila sampai..the ambiance is calm..with beautiful landscaping.The nature,greenary and ecosystem are the plus points.






Menuju ke kaunter untuk check in..





Ada macam-macam jenis penginapan kat sini...masing-masing dengan karakter dan design yang tersendiri dan unik

Smurf House







Kami sewa bilik Wood Shelter - the block resembles wooden kampung house..siap dengan tangga yang tinggi.
Jalan menuju ke Wood Shelter


The room is only walking steps from reception counter



Kereta dapat parking betul-betul depan bilik
Tangga ke Wood Shelter

Bilik yang spacious dan cosy.Oleh kerana kami sampai pada waktu tengahari yang panas terik...bilik mengambil masa yang lama untuk sejuk.Maybe becoz the room is surrounded by brick walls...and the walls absorb heat..

Gambar dari web Acacia

Jom tengok sekitar Acacia..

 


Petangnya,kami mandi-manda di swimming pool.Kolam besar,bersih..





It was indeed a retreat..excellent getaway if u wish to escape from hustle and bustle of busy city.Tak de apa aktiviti kat sini...selain fishing,swimming,cycling dan jalan-jalan sekitar garden.





Towards the evening...baru kami sedar... kami satu-satunya family yang menginap di situ.Ntahlah...dalam reviews,ramai orang komplen pasal tak dapat biliklah...breakfast tak cukuplah...sebab overcrowded with people.Emmm...

Malamnya,kami keluar ke arah pekan Bentong untuk dinner.Unfortunately,we were trapped in massive traffic jam at Karak Highway...mostly due to heavy traffics bcoz of raya.Melilau mencari kedai makan di Bentong...tak banyak kedai makan yang available,kebanyakan masih tutup sebab raya.Lastly,jumpa kedai mamak 24 jam...TMK Restaurant.Alhamdulillah..

Balik dari dinner...plannya nak berkaraoke..tapi tempatnya jauh dari bilik...gelap dan agak menyeramkan...terus kensel lah!Malam...tido awal...memang tak ada apa-apa aktiviti pun.

Breakfast pada pagi tu...served for us as ala-carte sahaja...sebab tak de orang lain.But,the meal was quite good.Alhamdulillah.





Breakfast was accompanied by some 'companions'..




Jam 11 pagi,kami checked out...untuk pulang ke Melaka.Bertolak awal to beat the traffic jam...

To sum up,the pros & cons of staying at Acacia Retreat...depends on how you perceive them..

Lokasi terpencil,jauh dari bandar...dekat dengan highway...no nearby eateries...so,kena ada transport sendiri dan willing to go out jauh sikit untuk makan atau membeli apa-apa keperluan.But,I assure you,it would be more relaxing to have a full on staycation at a retreat surrounded by verdant trees and colourful flora.

Perfect place for tai chi..

No wifi/ internet support...poor mobile coverage.So,just enjoy your holiday peacefully...and mute all your work emails and WhatsApp group chats!he he

After all...what is a better way to smile..than to have a holiday with your loved ones..and celebrate small things that make you happy!





 #endofthetrip...




No comments:

Post a Comment