Wednesday 14 December 2016

DAY 1- WESTERN AUSTRALIA-ARRIVAL AT PERTH

Alhamdulillah....dan berjumpa lagi...After my trip to New Zealand last year, susah nak rancang trip
yang boleh mengatasi kehebatan Negara yang synonim with The Lord of the Rings...

Apa apa pun after short listing a few countries like India, Perth and even Sabah....we decided to choose Perth. Kali ni kami akan duduk di Perth dulu on 2nd and 3rd December dengan menggunakan perkhidmatan free CAT bus dan Transperth Australia....dan seterusnya menggunakan Perkhidmatan Motorhome utk ke sebahagian Wilayah Westen Australia.

Kenapa kami pilih Motorhome?,,Salah satu sebab ialah kos...kerana kami berenam.. ..dan rasa confident pula sebab dah pass test kat South New Zealand last year...

Breakfast sikit dekat Marry Brown. Terimakasih Pokdi sebab tolong hantar kami.
Ok forget about Motorhome...kita start dengan Day 1....
Alhamdulillah ticket Air Asia yg saya dapat adalah antara yg termurah...beli masa bulan June..(boleh pm)....tak ambil Insurance AA...ground arrangement buat sendiri(much cheaper)...dan tak beli seats....Check in early Alhamdulillah dapat seat sebelah sebelah satu family.....
VISA Rm 20/person via travel Agent.

So kami dapat tempat duduk straight...No 49...best juga duduk belakang ni....
Sampai di Perth as usual.dalam pukul 3,30pm..Pemeriksaan Kastam going on so smoothly....Sebab dah prepare dan declare list makanan dan ubat macam kat New Zealand dulu (Thanks to my co-pilot)...

Kat luar, jalan sikit ke kiri dalam 100m... kami ambil Swan Teksi....untuk 6 people...yang besar sikit macam Estima...Mereka pakai meter...

Kami dapat driver Muslim (Iraqi), Abdullah namanya...For 17km untuk bigger taxi we have to pay Aud 60+....(boleh guna Swan taxi calculator...untuk estimate rate...cuba google).
Option lain kalau individu boleh naik Shuttle Bus Aud15 per person to Perth CBD...dan lagi murah bas (ntah no brapa agaknya dalam Aud4.40/pp).....

Driver taxi ni namanya Abdullah

So...this is our modest apartment in Perth

Lynn...friendly staff at reception
Ni lah bilik kami...
Sampai dalam pukul 5.30pm ke Perth City Waters Lodge...dalam 30min drive dan we are very happy with the room...ada 2 bilik....untuk 6 orang...clean and fully equipped kitchenette...and free wifi...100meter walk to CAT bus station...belakang Novotel Hotel...berdepan dengan Swan River...and within distance of all major tourist attractions ....

2 connecting rooms with 3 single beds in one room and 1 queen +1 single beds  in the another room. Cable television and wifi available.
Lepas rehatkan badan dan Solat Jamak Takhir...dalam pukul 6.30pm kami jalan jalan sebelah depan dan menyusuri Swan River hinggalah ke Swan Bell...Sebelum balik rehat....

Depan City Water Lodge

City Water Lodge ni OKU friendly..ada jalan straight macam ni utk ke 1st floor

Ni lah reception City Water Perth. Open 7
am-8pm
sillhouette
Rumah antik depan lodge ni boleh jadi subject utk sunrise

Nampak tu tulisan Motel...Itulah tempat tinggal kami

Temperature masa kami sampai dalam 23 degree celcius may be...dengan anginnya agak sejuk....

Multiple Exposure Mode using Fuji X30

P9

P9

So hari ni lebih kepada travelling day...Jadi semuanya dah penat...Lepas tengok tv dan makan...kami pun tidur...sebab esok kena bangun pagi dan kena banyak guna tenaga...

Nasi Goreng untuk dinner malam ni...takda telur dadar sebab belum sempat pergi grocery lagi
Tips: Ada banyak lagi Muslim Homestay di Perth ..Boleh cari di Tips Cuti-cuti Perth (facebook)..
Overall  selain dari bayar taxi Aud 60+...kami juga beli 2 simcard Vodafone Aud 20/pp yang dapat digunakan untuk 10 hari di sini dengan 2Gb free data....
Harga sewa City Water Perth ni boleh google di sini..

(harga kalau peak hour untuk 2 bed room apartment Aud234---tapi kalu beli awal dapat Aud180)
oklah untuk 6 org......

Ok Bye....Jumpa lagi in the next posting