Tuesday 26 January 2016

Day 12- Sydney

G-Day mate!

Last day in Sydney today.Hari ni,kami tak plan nak merayau-rayau sangat ..sebab semalam jauh sangat berjalan sebab tersesat..lenguh kaki dan badan..rasa nak bermalas-malasan..Flight balik ke Malaysia pukul 9 malam ni

Pagi-pagi Mr Husband dah bangun..misi nak snap foto sunrise di La Perouse Beach pagi ni.Semalam dah dapat captured sunset.Konon-kononnya nak try naik bas sendiri ke La Perouse...memandangkan semalam pegi naik kereta Nisa.But info dari BnB owner,there is less bus during weekends..dan bus operates a little later..so,Mr Husband decided untuk mintak tolong En Zahid hantarkan ke La Perouse Beach.

Few snaps that morning..

Our off the beaten track in Sydney..

After breakfast,we decided to visit University of Sydney (atas suggestions BnB couple).Memang tak masuk dalam plan kami...nak pergi jauh-jauh..macam ke Bondi Beach ..atau ke Blue Mountains.at least kena lah whole day trip..barulah best,kan?..Enough of mountains..kata anak-anak..he he

Kami naik dan turun 2 bas..lupa dah nombor bas..perjalanan lebih kurang 30-40 minit..sampai dah ke University of Sydney ni.Memang tak sia-sia ..memang cantik university ni..

USYD entrance

Simbol apakah ini?

Mesraaaa...
University of Sydney ni adalah university yang tertua di Australia.The old sandstone buildings..with creatures and gargoyles,arches and doorways... are so remarkably beautiful!

Ramai tourists masa ni...
Impressive English architecture...Cambridge right here in Sydney!

Santai-santai..

Actually..ada 3 muzium kat sini..Macleay Museum,Nicholson Museum & University of Art Gallery.Malangnya muzium-muzium ini  dibuka Isnin-Jumaat pada 10 pagi-4.30 petang dan Sabtu minggu pertama setiap bulan.Kami pergi pada Sabtu minggu kedua!Emm..tak de rezeki..Setiap hari Ahad dan pada hari kelepasan am yang lain,muzium-muzium ini ditutup.

Selepas habis bersiar-siar dan berfoto-foto,kami naik bas lagi..destinasi seterusnya..untuk membeli pinggan corelle di World Kitchen,di O'Riordan Street,Alexandria.

Tersesat-sesat jugak nak sampai ke sini.Ada terjumpa seorang Sydneysider (lady)..dia pun tak penah dengar nama Corelle..atau pun kedai World Kitchen..Actually,kedai ni more famous to us,Malaysians.Omputeh kan,lebih suka pinggan-pinggan besar yang berat-berat tuh..

Wow..ada sale!
Tak banyak yang dibeli..memandangkan tak dirancang.Tapi harganya,memang 60-70% lebih murah dari yang dijual di Malaysia..

Usai membeli seadanya,kami berjalan semula ke Railway Square..melintas jalan..menuju ke Botany Road opposite Collins Street.Waktu bas tiba,baru kami tersedar,Opal card anak bongsu kami tercicir.Panik..kami terus heret dia naik bas..Ye la..tak sempat nak pikir plan B.Nak cari Opal card yang baru ..kat mana pulak nak beli..nak top up lagi..

Selamba je la,dia masuk tanpa gi tap kad.Pakcik bus driver buat-buat tak nampak je la..Kira halal je lah ye.Dah last day..last bus trip dah ni..

Kami stop kat area Matraville Public School.Oleh kerana masih awal..dan belum lunch..kami singgah makan lunch yang dipesan dari Zahid BnB.Mee goreng mamak / nasi goreng AUD 6.50/pack.

No fancy restaurant..for travellers picisan...he he
Lunch bawah pokok..sambil menonton budak-budak main cricket..

On the way back to BnB,singgah di Southpoint Shopping Centre (5 mins dari BnB) untuk beli sedikit kudapan ..nak makan di Sydney Airport.

Balik BnB..selepas packing..berehat-rehat dan bersantai-santai.

Tepat jam 5 petang,Nisa datang menjemput kami untuk dihantar ke Sydney Airport.Kami dah siap-siap order chicken wrap AUD5/pc untuk alas perut di airport.

Terima kasih Nisa..

Special thanks to Puan Kamariah and husband..for your kindness and hospitality.. very nice and friendly hosts indeed.Inshaa Allah ada rezeki,kita jumpa..once you were back in Malaysia.

Puan Kamariah & her 2 girls..

Tamatlah pecutian di NZ & Sydney..Jika ada rezeki dan kesempatan,inshaa Allah akan sampai lagi..dengan ketentuanNya..

1. salam....

Macamana nak book campsite kt south new Zealand. Adakah campsite ni perlu dibook lebih awal dan adakah setiap campsite terdapat guesthouse

2. Wassalam. Sis perlu book each campsite melalui website masing-masing.Boleh baca entry seterusnya (Venturing Into New Zealand),Saya ada listkan campsites yang kami menginap sepanjang di South Island.

Alternatively,bole survey di sini https://www.rankers.co.nz/ untuk list semua campsites (powered or non powered) di NZ.Kat sini ada reviews dan rating.Website yang sangat resourceful-one stop centre info for all campsites

3. Wah, seru banget liburan rame-rame dengan keluarga ya!
    Sydney memang asyik kotanya:)