Tuesday 12 January 2016

Day 10- New Zealand-christchurch


Assalamualaikum......Before  my last post on New Zealand ...Please feel free to visit my Shutterstock Image Gallery to download some beautiful images around the world.....

http://www.shutterstock.com/g/Casa+nayafana?rid=3696461

Willowbank Wildlife Reserve,Christchurch

Last day di New Zealand.Perasaan lega,gembira dan bersyukur kerana pengembaraan di bumi Kiwi ini dipermudahkan Allah s.w.t.Sedih juga kerana perjalanan kami di NZ tamat pada hari ini.

Pagi ini tak seperti pagi-pagi sebelumnya.Tak perlu nak tergesa-gesa check out.Tiada lagi destinasi jauh-jauh yang perlu ditempoh.

We had our hearty breakfast pagi ni.Misi menghabiskan saki-baki food ration yang ada.Makan nasi lemak,sambal made from Spanish cillies paste yang spicy and overly masam (but successfully modified by our Shah Alam chefs..tabik spring!).Ada cucur ikan bilis Adabi,ubi keledek rebus,telur rebus (2-3 biji sorang..hah!amik kau),nuggets and chicken fritters.Terperanjat mat saleh tengok orang Melayu sarapan..penuh satu meja!He he..Stock lebihan kami tinggalkan kat kitchen campsite.Tapi,memang confirm akan dibuang oleh owner.Biarlah...tak sampai hati kalau kami sendiri yang membuangnya...








Kami checked out dan terus menuju ke Willowbank Wildlife Reserve yang terletak hanya 2.2 km dari 219 on John Motels and Holiday Parks( 6.2 km dari Christchurch Airport).

Jangan bayangkan harimau,buaya atau singa ada kat Wildlife ni ,ok?No,no..
No crocs,alligators,snakes,bears,coyotes,foxes,not even any ants that bite exist here.New Zealand is predator free country!

Entrance fee
Adults                                                                                                $29.50
Children 5-14 years (must be accompanied by a paying adult)        $12                                             Under 5 years of age                                                                         FOC                      
 Family pass (2 adults,3 children)                                                     $75

 Each of us dapat voucer $5 discount dari 219 on John Motels and Holiday Parks

Cashier terima 2 vouchers ($5 x 2 discount) saje..sebab dah beli tiket combo as promotion..Alhamdulillah..
Kawasan Willowbank ni sangat luas.Konsepnya lebih kurang sama macam petting zoo.Pelawat akan diberikan peta.Ikut saja..takde belok-belok.Takkan sesat punya

3 zon utama Willowbank Wildlife Reserve
-Wild New Zealand
-Heritage New Zealand
-Natural New Zealand




Belut 'jinak' dalam ni?Eeee..




Hati-hati dengan emmu..

Capuchins (monkey islands) are considered the most intelligent of the monkey species
Highlight of the visit..bermain-main dengan wallabies!Lily,Hope & Kingsley..3 wallabies yatim piatu..As babies,they were carried around by the keepers in backpacks during the day,and taken home with them at night..Sweet,kan?

Nak masuk jumpa wallabbies...
Wallabies..not NZ native animals..
Tak dapat jumpa kangaroo di Oz..jumpa wallabies pun ok..
Jinak je sepupu kangaroo ni..
Comey...tak sebesar kangaroo...


Jangan takut...




Terapi minda...

Ayam ni species Chinese Silkies...


Siamang & ayam ... Lemur 'Madagascar'...pon ada..

Illama (yang putih kat atas tu)...namanya Gandalf!


Kea – the world’s only alpine parrot ...very intelligent, curious, and cheeky
Selesai bermain-main dengan binatang,kami bergerak menuju ke RV Super Centre,Christchurch untuk memulangkan motorhome yang disewa.Ntah macam mana lokasi tujuan yang di set pada GPS tak membawa kami ke tempat tersebut.Berpusing-pusing di kawasan sekitar Christchurch Airport-McDonalds-Countdown Supermarket-International Antartic Centre dalam 20 minit.Terkial-kial baca peta.Akhirnya Berjaya juga sampai...phew!Proses pemulangan motorhome sangat mudah dan brief,berbanding masa mula-mula nak terima dulu.Nasib baik tak kena caj apa-apa .

Complimentary drinks at RV Super Centre



Back to Christchurch Airport

Seterusnya,kami dihantar ke Christchurch Airport dengan van MAUI.Alhamdulillah,sempat menunaikan solat jama' taqdim Zuhur-Asar di airport.Takde prayer room di airport ni.Kami hanya menggunakan satu corner di tepi waiting lounge dengan aman,tanpa ada mata-mata yang memandang kehairanan atau curiga.

Kami cuma makan snacks (apple,chocolate dan chips) di airport.Flight Qantas Airways ke Sydney pukul 1655.
Tepat waktu yang dijanjikan,kami terbang meninggalkan bumi kiwi...menuju ke bumi kangaroo..pulak!

Mission Accomplished...!!!!! Well done to myself...My family..My travel Campervanmate Amir and Family,.My Blog Friends yang banyak membantu mainly my old buddy Amran Mohammad and Pengembara Berpoket Nipis....and of course to Allah SWT...

Tapi.........ehh tak balik Malaysia lagi....ada 2 hari kat Sydney pulak.....



Semoga bertemu lagi..






 
.











2 comments:

  1. lepas ni kalau aku repeat NZ lagi, hang pun blog pulak aku nak rujuk. especially ttg motorhome, byk tips aku boleh kutip.

    ReplyDelete
  2. haha...ticket dah murah Amran.......Auckland 499

    ReplyDelete